low FODMAP-venlige pandekager med hindbærcoulis

Længe længe længe har jeg gået rundt med ondt og meget oppustet mave. Jeg har en mistanke om at der er noget jeg ikke kan tåle. I morgen skal jeg til lægen for at blive testet for gluten og laktose allergi. Men jeg har allerede taget sagen i egen hånd og lever lige nu på en low-fodmap kur. Jeg må sige at det har hjulpet på oppustetheden. Det er virkelig vildt. Så nu får i nogle af mine opskrifter, som måske kan inspirere dig og måske give dig en mindre oppustet mave. Her får du mine yndlings søndags pandekager. Altså mine low-FODMAP-venlig pandekager lavet af æg og banan og serveret med en hindbærcoulis. Det er yummi!

Bananvafler

Elsker at spise disse sunde og lækre bananvafler til morgenmad. Egentlig er det slet ikke så omstændigt som det måske lyder. Alligevel bliver det ofte til en søndagsting herhjemme. Prøv dem - det er så godt!

Scones med chokolade

Puh - det er ved at være længe siden. Der har været travlt både på jobbet og derhjemme. Vores skønne Frederiksberg lejlighed er nu kommet til salg så nu skal vi videre ud i livet sammen. Vi kigger på hus omkring Skovlunde hvor min lillebror, Eik og lille Saga bor. Nåh - nok om alt det private. I går blev der lavet scones med chokolade - mums de var lækre! Jeg synes ikke i skulle snydes for opskriften.

Vafler med havregryn

En opskrift på glutenfri vafler med havregryn. Som udgangspunkt er havre glutenfri, men afsmitning på møllerier eller opblanding på mark eller under høst gør, at havren bliver 'smittet' med gluten - så husk at købe glutenfri havregryn til at lave disse lækre vafler med :)

Koldhævede kerneboller

Yum yum de her kerneboller er intet mindre end fantastiske. I min optik er der intet bedre end hjemmelavede boller i weekenden. Så det er efterhånden blevet en del af rutinen at sætte en gang koldhævede boller i køleren fredag aften. De her kerneboller er super lækre og kan holde sig hele weekenden :)

Mexikansk morgenmad Huevos Rancheros

I weekenden står den på familie brunch endnu en gang. Jeg har valgt at gå all in på et mexikansk tema, så derfor laver jeg min egen version af den mexikanske morgenmad Huevos Rancheros. Jeg har googlet mange opskrifter og synes de er meget forskellige. Så her er endnu en ny version af morgenmaden som kunne have udseendet af aftensmad.

Gulerods æblejuice med appelsin og ingefær

Kæresten og jeg har været heldige og låne Eiks juicepresser, så hver weekend i de sidste par uger har vi haft vores eget lille juicepressri :) Vildt hyggeligt. Vi er blevet så bidt af det, at vi nu går all in og køber en slow juicer. YAY det bliver fedt! Nå men anyways - denne gulerods æblejuice er nok den bedste vi har kreeret ind til videre. Det er nok også en af de mest "normale" juicer der selvpresses, så derfor skal i selvfølgelig ikke snydes for opskriften.

Koldhævede squashboller med hytteost og chiafrø

Jeg elsker de her squashboller. De er bløde indvendigt, sprøde uden på og så har de et godt sejt bid. Det bedste ved dem er at de er at de er koldhævede så du slipper for fedtede fingre og mel ud over det hele. Selvom opskriften måske indeholder ingredienser som kan skræmme nogle fx chiafrø og ølandshvede, så vær ikke bange for at eksperimentere selv. Du kan fx erstatte chiafrøene med hørfrø, eller ølandshveden med almindeligt hvedemel. You can do it!

Gulerodsboller med solsikkekerner

Når man laver så meget juice som jeg gør, piner det mig at se, at jeg nogen gange bliver nødt til at smide så meget pulp (rester af frugter og grøntsager fra slowjuicer) ud. Jeg er dog ved at blive god til at genbruge disse ingredienser til enten bagværk eller madlavning generelt. Her er gulerodsboller, hvor jeg har brugt gulerød rester fra min juice maskine.

Speltboller

Jeg elsker at lave boller, hvor man kan lave dejen dagen i forvejen og slipper for dejfyldte og fedtede fingre. Derfor laver jeg ofte koldhævede deje som blot skal på køl og hæve til dagen efter. Nemmere bliver det nærmest ikke.

Chiagrød med mandelmælk

Det her er uden tvivl min yndlings morgenmad når det hele skal gå hurtigt og samtidig være sundt. Dagen før lægger du chiafrø i blød i mandelmælk og dagen efter har du en lækker chiagrød med mandelmælk. Det kan da ikke være nemmere og så er det oveni købet laktosefrit!

Koldhævede 5-kornsboller

Endnu en bagværk fra mig. Jeg synes at disse 5-kornsboller er så gode, at de hitter min topliste over opskrifter ligenu. Det er helt klart også en opskrift der kommer med i puljen over de opskrifter jeg skal lave til Isabellas navngivningsfest!

Greasy kanelsnegle til kanelbollens dag

Jeg har en lillebror der elsker kanelsnegle. Så når det nu er kanelbollens dag i morgen, har jeg bagt disse lækre kanelsnegle med glasur til ham. Håber i bliver lige så glade for dem som jeg er! De er på ingen måde tørre, men derimod fyldt med lækker remonce og toppet med glasur!

Spinatsmoothie med ananas og vindruer

Er jeg den eneste som synes at spinat giver en tør smag i munden? Sikkert ikke... Men det skulle jo være så sundt, så jeg forsøger ofte, at få det ind i min mad... Her har jeg lavet, hvis jeg selv skal sige det, en møg lækker spinatsmoothie som er stoppet med alt det bedste.

Skyr smoothie med mango

Absolut en af de bedste og mest mættende smoothies jeg har fået i længere tid. Super nem at lave og kan sagtens gøre det ud for et morgenmåltid.

Æggewrap

Er du glutenallergiker? Eller vil du bare gerne undgå kuldhydraterne? Så er her en nem måde at lave en æggewrap på. Den smager helt fantastisk og er super sund!

Skyrsmoothie med hindbær og æblemost

For et par dage siden snakkede jeg morgenmad med mine nye kollegaer hos Zenji. Mange af os har det på samme måde når vi spiser morgenmad - det vokser i munden og man får kvalme efter et par bidder. Camilla kom så med et forslag jeg tog til mig. En skyrsmoothie! Jeg kan godt synes, at skyr også bliver kvalmende om morgenen, men fordi den her bliver fortyndet med æblemost og blandet med hindbær, glider den ned som en leg. I skylder jer selv at prøve den og tak til Camilla :)

Rugbrød med avocado, citron, ingefær og sesam

Mangler du også nogle gange inspiration til en lidt anderledes morgenmad eller frokost. Dette sprødristede stykke rugbrød med avocado er langt mere end hvad det ser ud til. Det er nemlig toppingen der gør forskellen. Den syrlige citronskal, den spicy og parfumerede ingefær, den nøddeagtige sesam og salten giver dig den mest perfekte topping til mange retter. Men lige præcis i samspil med den cremede avocado går det hele op i en højere enhed. Jeg har spist den de sidste mange dage til frokost. Mums!

Ingefær- og skovbærsmoothie

Ingefær er det nye sort! Jeg er langsomt blevet mere og mere glad for den stærke rod og drikker nu dagligt 10 cl. ingefærdrik. Bangs ingefærdrik er med citron og appelsin, og smager herligt i sig selv. Men når der trods alt skal lidt variation ind i morgenmaden, så kommer jeg ingefærdrikken i denne lækre ingefær- og skovbærsmoothie. Mums det er lækkert!

Æggesandwich med rejer

Meget moderne udgave af en sandwich med æg og rejer! Jeg laver jo ret meget mad med kun æggeblommen.. 'hvad skal man så bruge æggehviderne til?' tænkte jeg.. jamen den skal man da bruge til en æggesandwich! p.s. du kan også bruge hele æg

Eiks Huevos Rancheros

Huevos Rancheros er en spansk morgenmadsret. Den laves oprindeligt på en hulens masse peberfrugter, tomater, chili osv., men jeg kan ikke tåle peberfrugter, så derfor er den Eik-ish. Huevos Rancheros er fantastisk om morgenen, til frokost eller som aftensmad.

Morgenmads sandwich med spejlæg, hytteost og avocado

Synes du også den klassiske morgenmad kan være triviel og kedelig? Jeg har eksperimenteret lidt med at lave en lækker morgenmads sandwich, som man rent faktisk har lyst til at stå op til. Brødet er et italiensk surdejsbrød fra Il fornaio. Super lækkert brød hvor man kan fornemme den kærlighed der er lagt i det. På brødet er most avocado med citron, lidt hytteost og et perfekt stegt spejlæg. Det er lige så jeg savler bare ved at sidde og skrive det :D

Nyd den og husk at din morgenmad gerne må være noget særligt!

Brombærsmoothie med chiafrø

Jeg er superfan af de små chiafrø. Jeg forsøger at bruge dem i min daglige madlavning, fordi de indeholder en stor koncentration af blandt andet omega-3 og kostfibre. Normalt bruges de i bagværk, men her er de kommet i min morgensmoothie :)

Ymerdrys med ingefær

Ymerdrys er lig en hulens masse barndomsminder. Jeg har faktisk ikke prøvet at lave det selv. Forleden havde jeg så en del rugbrød tilbage som havde sidste holdbarhedsdag, hvorefter jeg tænkte at ymerdrys med ingefær var oplagt at lave. Det smager virkelig godt og man får en helt anden oplevelse af crunchyness sammenlignet med købeversionen.

Hindbær mango smoothie

Jeg elsker at drikke en smoothie om morgen når jeg har lidt ekstra tid. Her er mine nye yndling hindbær mango smoothie med lime og ingefær. Prøv den!

Chiagrød med lækker frugt

Super nem overnight køleskabs chiagrød med det ultrasunde chiafrø og dejlig frugt. Her får i lige lidt info om det lille og kraftfulde frø.

Chiafrø indeholder fire gange så mange kostfibre som i hørfrø, seks gange mere kalk end sødmælk, 15 gange flere antioxidanter end broccoli og otte gange mere omega-3 end en hel laksefilet. Superfrø er vel det rigtige at kalde det. Jeg skal helt sikkert prøve at tilføje det mere i min madlavning - måske på salat, i brød/boller eller på yoghurt. Kom endelig med gode ideer - jeg er klar på en udfordring! ;)

Paleo Pebernødder

Jeg elsker julekrydderierne, og fik lyst til pebernødder. Jeg er ikke særlig glad for "normale" pebernødder, så jeg kastede mig ud i at google opskrifter på paleo pebernødder og fandt så ud af, at der ikke er noget engelsk ord over for pebernødder, andet end "small christmas cookies". Men altså, jeg endte da med en opskrift som jeg selv synes er ret god.

Paleo chokolademuffins

Jeg indrømmer gerne, at jeg spiser de her muffins til morgenmad. Og nu skal jeg fortælle dig hvorfor: kakaobønnen indeholder noget der hedder flavonoider. Flavonoider menes at have positive helbredseffekter, så som at styrke immunsystemet og beskytte kredsløbet samt beskytte mod sygdomme som for eksempel kræft og hjerte-kar sygdomme. Så, kom i gang med at bage de her muffins. En om dagen holder lægen af vejen (noget i den stil..)!

Mandel-kokos vafler

Super lækre mandel-koks vafler der er nemme at variere så de passer til alle lejligheder. Det hele handler om toppingen og der er det kun fantasien der sætter grænsen.

Granola ala Bitz

Denne granola er den bedste jeg længe har fået. Min veninde gav mig opskriften fra Christian Bitzs kogebog VBK. I skal prøve den!

Hjemmelavet nutella

Det lyder måske en smule overskudsagtigt at lave sin egen nutella. Men det er altså det hele værd. Bare det, at man kan smage og mærke der er nødder i, gør oplevelsen meget bedre.

Ølandsboller med græskarkerner og mandler

Ølandshvede giver en fantastisk smag og sødme til disse ølandsboller. Hveden har et stort indhold af protein som giver elasticitet og en bolle, der holder sig saftig længere. Det kan varmt anbefales at kaste sig ud i denne lækre version med både græskarkerner og mandler.