Gulerodsboller med kerner, frø og hytteost

Super lækre og nemme gulerodboller uden det store besvær med fedtede fingre og mel over alt. Dejen koldhæves natten før de skal bruges og smager intet mindre end fantastisk!

Ingredienser til 12 bollerTil 6-12 person(er)

  • Lunkent vand3 dl
  • Hytteost1 dl
  • Øko gær10 g
  • Solsikkekerner40 g
  • Havregryn40 g
  • Hørfrø20 g
  • Revet gulerod120 g
  • Salt1 1/2 tsk
  • Ølandshvedeca. 350 g

Fremgangsmåde

  1. Opløs gæren i vandet og tilsæt hytteost, solsikkekerner, havregryn, hørfrø, revet gulerod og salt.
  2. Tilsæt melen lidt ad gangen og rør med en grydeske til dejen er sammenhængende og stadig fugtig.
  3. Skålen dækkes med film og kommes på køl natten over.
  4. Dagen efter formes 12 boller med to spiseskeer, som kommes på en bageplade og sættes til efterhævning i 30 min.
  5. Ovnen tændes på 260 grader og bollerne bages i 4 minutter. Herefter skrues ned på 225 grader og de bages færdig i 16-18 minutter.

Prøv også følgende boller:
Jeg-kan-nå-i-bad mysliboller med græskarkerner og tranebær
Rugbrødsboller med mørk chokolade
Ølandsboller med græskarkerner og mandler
Grove græskarkerneboller
Paleoboller
Langtidshævede boller med birkes

Vidste du at du kan komme med Mad kollektivet backstage på Instagram og holde dig opdateret på Bloglovin’ og Facebook?

Tags:, , , , , , , , , , , , ,

Kommentér 1 kommentarer

Dine oplysninger

  1. Pingback: Low FODMAP gulerodsboller - Foodsome